آسیب های درون خوابگاه ها


تاریخ ثبت : ۲۲-۰۹-۹۵    موضوع : مقالات    امتیاز: 1 از 5  ( مجموع آرا : 1)
بازدید : ۲۶۶۶

 سازگاری با شرایط زندگی جدید دانشجویی :

 اکثر دانشجویان به خصوص دانشجویان شهرستانی در بدو ورود به دانشگاه خود را در میان انبوهی از موقعیت ها و تجارب جدید می بینند با افرادی مواجه می شوند که هر کدام از شهر و روستای دیگر و با زبان ها و فرهنگ های مختلفی آمده اند و هر کس ایده و عقیده خاص در مورد موضوعات مختلف دارد و باید در شهر جدید و دور از خانواده زندگی جدیدی را شروع کند .  

 توصیه هایی جهت سازگاری بهتر در خوابگاه :  

1 . سعی کنید تا حد ممکن محیط فیزیکی قبلی خود را در محیط جدید خوابگاه احیا کنید مثلا به همراه بردن یک تابلو نقاشی یا پوستر مورد علاقه و نصب آن در اتاق یا اشیاء دیگری که محیط فعلی شما را تا اندازه ای هر چند کم شبیه محل زندگی قبلیتان میکنند .

2 . به خودتان فرصت دهید :

شما در حال سازگار شدن و انطباق یافتند با یک وضعیت جدید هستید . مدتی طول میکشد تا با محیط های جدید نظیر جاهای مختلف دانشگاه ، دانشکده ، خوابگاه ، محل های مختلف دانشگاه و ..... آشنا شوید .

3 . تماس های خود را با خانواده به خصوص در روز های اول زندگی خوابگاهی به صورت تلفنی ، نامه ، ایمل یا هر طریق دیگری حفظ کنید . چرا که حتی شنیدن صدای افراد خانواده می تواند موجب احساس آرامش در شما و تسکین غم غربت شود  . سعی کنید دوستان جدیدی پیدا کنید و در مورد شرایط جدید و احساسات مشترک با آنها صحبت کنید . مسلما در میابید که آنها نیز با شما دارای احساسات مشابه ای در این زمینه هستند و این امر علاوه بر فراهم نمودن حمایت عاطفی از سوی دوستان موجب کاهش هر چه بیشتر استرس می شود .

4 . از دانشجویان ترم های بالا تر و از تجربیات آنها در جهت سازگاری بهتر و برداشتن موانع سود بجوید ، چرا که آنها قبلا با مسائل کنونی شما مواجه شده اند و دانستن شیوه های مقابله و روش های کنار آمدن با مسائل خوابگاه می تواند مفید واقع شود .

5 . دفترچه های راهنما ،  بروشورها و کتابچه های خاصی را که از طریق مرکز مشاوره و یا مرکز بهداشت دانشگاه تدوین میشود مطالعه نمائید . در این بروشور ها ممکن است بسیاری از مواردی را که مورد نیازتان است به یابید . نظیر سازگاری با شرایط جدید ، غم غربت ، کنار آمدن با هم اتاقی ها .

6 . در صورت نیاز با مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره دانشگاه و خوابگاه تماس و مراجعه کنید  . مواردی که در زندگی مشترک با هم اتاقی ها باید به توافق برسید . گذاشتن جلسه هفتگی و تصمیم گیری در رابطه با موضوعات مختلف اتاق و خوابگاه و با نوشتن صورت جلسه و امضاء کلی اعضای اتاق و احترام گذاشتن به نظر اکثریت اعضای خوابگاه .

7 . فضای اتاق و جایگاه هر یک از افراد :

بهتر است هر کس تختخواب ، کمد ، قفسه کتابها ، لوازم خود و فضا های مشترک اتاق را مشخص کند و چگونگی استفاده از آنها را نیز با توافق یکدیگر تعیین نماید .


 ۸ . لوازم مشترک و لوازم شخصی :

به لحاظ زندگی مشترک ممکن است مجبور به تهیه لوازمی بشوید که برای آشپزی ، نظافت اتاق و لباس ها و ......   مورد نیاز باشند ، اما باید مشخص شود که کدام وسایل شخصی و کدام عمومی هستند و در چه صورتی دیگران اجازه استفاده از انها را دارند مثل (حوله ، ماشین ریش تراش ، شانه ، صابون و ....) 

9 . نحوه خرید و پرداخت مخارج مشترک :

باید مشخص کنید که چه کسی و به چه صورت مسئولیت براورد هزینه ها و خرید ها را بر عهده بگیرد و چگونه دخل و خرج شود .

10 . زمان مطالعه :

باید اوقاتی از روز و شب را برای مطالعه اختصاص دهید و بر سر این موضوع با هم اتاقی هایتان به توافق برسید .

11 . زمان خوابیدن و بیدار شدن :

الگو نامنظم خواب به مشابه یکی از علت های اساسی خستگی دانشجویان به شمار می رود و یکی از علل این بی نظمی ممکن است عدم توافق بر سر این مسئله بین اعضای یک اتاق باشد .

12 . پذیرش مهمان :

مسلما بسیار پیش خواهد امد که مهمان هایی را به اتاق تان دعوت کنید و یا این کار از سوی هم اتاقی هایتان صورت گیرد . بهتر است در مورد نحوه پذیرش ، روزها و ساعت آمدن میهمان در زمان های خاص مانند دوره امتحانات به توافق برسید .

13 . نظافت و نظم و ترتیب :

در مورد معیار های پاکیزه گی با یکدیگر به گفتگو بنشیند و مسئولیت تمیز کردن اتاق را بین خود تقسیم کنید چرا که در زندگی گروهی رعایت بهداشت فردی و گروهی الزامی است .

 14 .  تلفن ها و پیام ها :

باید مشخص کنید که چه کسانی با شما تماس می گیرند یا خواهند گرفت و در صورت نبودن شما چه کسی صلاحیت دریافت پیام های مربوط به شما را دارد و چگونه .

15 . امنیت :

باید مشخص شود که چه کسانی حق داشتن کلید اتاق را دارند چه مواقعی درب اتاق باید قفل باشد وکمد های شخصی چطور و .....

16 . برخی عادات شخصی :

برخی عادات نظیر سیگار کشیدن ، گوش کردن به موسیقی های خاص و نگاه کردن فوتبال و دیگر عادات به نوعی تجاوز به حقوق دیگران است لذا بهتر است در مورد این موارد صحبت نمایید .

بررسی چند موضوع شایع در میان هم اتاقی ها :

۱ . عدم مسئولیت پذیری هم اتاقی ها :

ممکن است هم اتاقی شما بدون اجازه وسایلتان را بردارد و همیشه ظروف را نشسته در اتاق رها کند و یا به وظایف خود که در فهرسست قوانین اتاق متعهد شده است عمل نکند .

2 . با هم اتاقی خشمگین چگونه رفتار کنیم :

گاهی اوقات پیش می آید که وقتی سعی می کنیم در مورد مسائل و مشکلات با هم اتاقی تان صحبت کنید ، سرتان داد می زند و به پرخاشگری متوسل می شود ، چگونه می توانید جلوی این کار های او را بگیرید . پاسخ این است که احتمالا در این شرایط نمی توانید زبانی دوستانه ، آرام و معقول معمولا واکنش مشابه ایجاد می کند ولی نه همیشه هم اتاقی شما ممکن است نتواند به طور مناسب با درخواست های شما رو به رو شود ویکباره حمله ور شود برخی افراد اینگونه اند . با این حال هنوز معتقدیم که شما باید نگرانی های خود را ابراز کنید . پرخاشگری نباید شما را به سکوت و عقب نشینی وادار کند . دو روش در این زمینه وجود دارد که به عنوان آخرین راه حل پیشنهاد می شود :

الف : پا فشاری در بیان خواسته ها

ب : عقب نشینی راهبردی و .......

3 . حسادت نسبت به هم اتاقی :

گاهی هم اتاقی ها نسبت به هم حسادت می ورزند ، گویی طرف مقابل همه چیز های خوب را یک جا دارد ، زیبایی ، هوش و استعداد ، امکانات مادی ، جاذبه های اجتماعی و .....

چگونگی برخورد با هم تاقی که از مشکلات رفتاری ، عاطفی و شخصیتی رنج می برد و در روابط با هم اتاقی ها مشکل دارد مانند وسواس ، افسردگی ، اضطراب . باید توجه داشت که امکان دارد در خوابگاه یکی از هم اتاقی ها از بیماری وسواس یا افسردگی رنج ببرد و ما باید چگونه با آن برخورد کنیم و چه نقشی را به عنوان هم اتاقی و دوست ایفا کنیم .

4 . چگونگی بر خورد با هم اتاقی یا هم اتاقی هایی که مصرف سیگار ، قلیان ، مشروبات الکلی و غیره  احتمال دارد که ما در اتاق یا خوابگاهی زندگی کنیم که افرادی باشند که از سیگار یا قلیان و یا مشروبات الکلی و غیره استفاده کنند . برخورد ما به عنوان یک هم اتاقی و دوست چگونه باشد و از چه راهبرد ها و راه حل هایی استفاده کنیم که خود ما هم آلوده نشویم . از جمله استفاده از مهارت حل مساله و مهارت نه گفتن و جرات مندی .

در صورت مواجه شدن با افراد مزاحم و زور گو در خوابگاه و یا در مسیر خوابگاه و دانشگاه چگونه بر خورد کنیم و از چه راهبرد هایی استفاده کنیم .

 مهارت های اساسی در بر قراری ارتباط با هم اتاقی ها :

دارا بودن مهارت های ارتباطی لازمه زندگی اجتماعی و مشترک است . این مهارت ها ضمن گسترش حیطه ارتباطی و شبکه حمایت اجتماعی موجب تحکیم هر چه بیشتر روابط شما با هم اتاقی هایتان می شود و به سازگاری شما کمک می کند .

1 . مهارت گوش دادن :

سعی کنید به حرف های هم اتاقی تان گوش دهید زیرا با این کار به مصاحبت وی خوشامد می گویید ، با گوش دادن ، ضمن فهم دقیق تر خاسته ها و بیانات هم اتاقی تان می توانید به او نشان دهید که حرفهایش را درک کرده اید .

2 . مهارت بیان خواسته ها به طور صریح و صادقانه :

اگر ارتباطی فاقد صراحت و صداقت باشد یدون شک قطع خواهد شد و یا به شکل مخدوش و مبهم و ناسالم ادامه خواهد یافت . اگر نتوانید یا نخواهید منظور خود را با صراحت به هم اتاقیتان بگوئید آنها ممکن است به اشتباه افتاده و حدس و گمان متوسل شوند و از واقعیت دور گردند .

3 . مهارت نگاه کردن به طرف مقابل :

نگاه کردن و تماس چهره به چهره هنگام صحبت کردن نهایت توجه و دقت شما را به طرف مقابل می رساند و عدم توجه به این امر ممکن است موجب کاهش مکالمه و در واقع کوتاه شدن ارتباط شود ، چرا که ممکن است طرف مقابل احساس کند حوصله تان سر رفته است و یا علاقه ای به شنیدن حرف هایش ندارید و یا برای وی ارزش قائل نیستید .

 ۴ . مهارت ابراز همدلی :

یکی از مهارت هایی که می تواند اختلاف نظر ها را قابل درک سازد و تنش ها را کاهش دهد توانایی شما در درک دیدگاه فرد در مورد مسائل مورد اختلاف است . یعنی اینکه توانایی دیدن مسائل از پشت چشمان طرف مقابل ..... تماس چهره ای و گوش دادن و ابراز علاقه به شنیدن حرف های طرف مقابل . 

5 . مهارت حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل :

اغلب افراد در ارتباطات خود با دیگران در صدد ارزیابی آنها بر میایند و فکر می کنند یا باید نظرات و احساسات انها را رد کنند و یا به نوعی (مستقیم یا غیر مستقیم) نظرات و احساسات خودشان را به انها تحمیل نمایند ، ارتباطی که بر پایه این روش شکل می گیرد غالبا تداوم نمی یابد . عقاید و نظرات هر کس برای خودش مهم است ، در نظر گرفتن اینکه اغلب افراد مثل شما فکر نمی کنند ، احساس نمی کنند و به روش خود به دنیا نگاه می کنند بسیار اساسی است .

6 . مهارت مخالفت نمودن به شیوه مناسب :

اگر بتوانید بپذیرید که دیگران مانند شما نیستند آن وقت می توانید با نظرات و عقایدی که به نظر شما صحیح نیستند به شیوه مناسب مخالفت کنید به عبارتی دیگر بدون بحث و جدل مخرب که غالبا همراه با بلند کردن صدا ، داد و فریاد  ، خشم و غضب است می توانید به نتیجه مناسب دست یابید لحن پاسخ شما نیز مهم است اگر پاسخ تحقیر آمیز باشد این روش تاثیر مطلوب نخواهد داشت .

7 . مهارت به کار گیری اصول صحیح حل مسئله :

این مهارت به فرد کمک می کند برای مشکل خود راه حل بیابد و تصور نکند مشکل او چاره ندارد باید توجه داشت که برای حل مسئله باید به نکات ذیل توجه کنید :

1 . اصلاح نگرش نسبت به مساله به خود بگویید رو به رو شدن با مشکل در زندگی طبیعی است پس در مواجه با مشکلات خود را نبازید

2 . تعریف دقیق مشکل خود ، باید صورت مساله را به درستی و روشن و اشکار تعریف کنید

3 . پیدا کردن راه حل های موجود ، در این مرحله با استفاده از تکنیک بارش مغزی هر راه حل که به ذهن میرسد بنوسید حتی راه حل های غیر مفید و بی اهمیت را .

4 . ارزیابی و انتخاب بهترین راه حل ، با ارزیابی و بررسی پیامد های مثبت و منفی هر یک از راه حل ها بهترین و سریع ترین راه حل ها را انتخاب نمائید .

5 . اجرای راه حل ها ، اگر بهترین راه حل ها هم اجرا نشود فایده ای نخواهد داشت ، پس گام نهایی به مرحله اجرا در آوردن راه حل ها است .

8 . مهارت به کارگیری اصول صحیح حل اختلاف :

به منظور حل اختلاف مناسب به نکات ذیل توچه کنید

1.     بدانید اختلاف در زندگی عادی است

2.     هنگام بروز اختلاف ممکن است احساسات منفی داشته باشید قبل از هر چیز خود را آرام کنید .

3.     با طرف مقابل خود حرف بزنید .

4.    سعی کنید که لحن شما یدون تعغیر ، توهین ، طعنه ، عصبانیت ، سرزنش ....... باشد .

5.     طرف مقابلتان را خجالت ندهید ، احساس گناه ایجاد نکنید ، مظلوم نمایی نکنید .

6.     آنچه که شما را ناراحت کرده بیان کنید .

7.    به طرف مقابل جازه حرف زدن دهید .

8.     خود را جای طرف مقابل بگذارید .

9.     اگر اشتباه کرده اید از او معذرت بخواهید .

10.     راه حلی را انتخاب کنید که مورد قبول هر دو طرف باشد . (راه حل برنده برنده)

11.    راه حل های برنده برنده مختلفی وجود دارد مانند

 1.   نوبت گذاشتن

2.     قرعه کشی کردن

3.     توافق کردن یا مصالحه کردن

4.     فردی را به عنوان داور گرفتن

5.     در حل اختلاف لازم است طرفین هر یک گامی به طرف دیگر بردارند .





   پرینت مطلب





ثبت نظر